ဗုဒၶသည္ ဆန္႔က်င္ဘက္အေၾကာင္းတရား မ်ားေၾကာင့္ အတိတ္ကံ၏ အက်ိဳးေပးမွဳအရာ မထင္တတ္ပံုကို အဂၤုတၱရနိကာယ္၌ ေဟာၾကားခဲ့၏။ ထိထိ မိမိ ဥပမာမ်ားႏွင့္ မွတ္သားဖြယ္ေကာင္းေသာ ေဒသနာၿဖစ္၍ အေတာ္အတန္ၿပည့္စံုစြာ ေဖာ္ၿပပါအံ့။
"ရဟန္းတို႔ ဤေလာက၌အနည္းငယ္မွ်ေသာ မေကာင္းမွဳ ကံသည္အခ်ိဳ႕ေသာ ၿပဳသူကို ငရဲသို႔ေဆာင္၏။ အခ်ိဳ႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္အဖို႔မူ ဒုတိ ယဘ၀၌ အနည္းငယ္မွ်ေသာ အက်ိဳးမထင္။ ဥပမာအားၿဖင့္ ေရနည္းေသာ ခြက္၌ဆား ကိုထည့္ပါက ထိုေရသည္ ေသာက္၍ မရေသာ ဆားငန္ေရ ၿဖစ္လာရာ၏။ ထိုဆားကိုပင္ ဂဂၤါၿမစ္၌ ထည့္ပါက ေရထုမ်ားၿပားေသာေၾကာင့္ ေသာက္၍မရအံ့ေသာ ဆားငန္ေရ ၿဖစ္မလာႏိုင္ေခ်။ "
အၿခားဥပမာအားၿဖင့္ ဤေလာက၌အခ်ိဳ႕ လူတို႔သည္ အသၿပာ၀က္၊ သို႔မဟုတ္ အသၿပာတစ္ရာၿဖင့္ အခ်ဳပ္အေႏွာင္ခံၾကရ၏။ ထိုသူတို႔သည္ဆင္းရဲ၍ ကိုယ္ပိုင္ ဥစၥာ၊ ကိုယ္ပိုင္အသံုးအေဆာင္ နည္း၏။ အခ်ိဳ႔လူမ်ားမွာ မူထိုၿပစ္မွဳၿ ဖင့္ အခ်ဳပ္အေႏွာင္ မခံၾကရေခ်။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုသူတို႔မွာ ခ်မ္းသာ၍ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာ၊ အသံုးအေဆာင္မ်ားစြာရိွသည္။
"အၿခားဥပမာကား ဆိတ္ပိုင္ရွင္တို႔သည္ အခ်ိဳ႕ေသာ ဆိတ္သူခိုးတို႔ကို သတ္ရန္၊ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ရန္ သို႔မဟုတ ္ဥစၥာဆံုးရွံဳးေစရန္ တတ္စြမ္းႏိုင္၏။ အေၾကာင္းမူ ထိုဆိတ္သူခိုးတို႔သည္ ဆင္းရဲ၍ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာ အသံုးအေဆာင္နည္း၏။ အခ်ိဳ႕ေသာ ဆိတ္သူခိုးတို႔ကိုမူ မည္သို႔မွ် ၿပစ္ဒဏ္မေပးႏိုင္ေခ်။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုဆိတ္သူခိုးတို႔သည္ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀၍ ဥစၥာအသံုးအေဆာင္မ်ားစြာရိွ၏။ စင္စစ္ ဆိတ္သူခိုးသည္မင္း သို႔မဟုတ္ အမတ္ၾကီးၿဖစ္၍ ဆိတ္ပိုင္ရွင္သည္ ဆိတ္ကိုၿဖစ္ေစ၊ ဆိတ္၏တန္ဖိုးကိုၿဖစ္ေသာ္ ၿပန္လည္ရရိွရန္ ထိုသူကုိ ေတာင္းပန္အသနားခံရ၏။ "
"ရဟန္းတို႔ ထို႔အတူသာလွ်င္ အနည္းငယ္မွ်ေသာ မေကာင္းမွဳကံသည္ၿပဳ ေသာသူကို ငရဲသို႔ ေဆာင္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုပုဂၢိဳလ္သည္ ကာယဘာ၀နာကိုမပြားမ်ား၊ သီလက မပြားမ်ား၊ စိတ္ကိုလည္း မပြားမ်ား၊ ပညာကိုလည္းမပြားမ်ား၊ ထိုသူသည္ ဂုဏ္အားၿဖင့္ငယ္၏။ ဂုဏ္ငယ္ေသာအားၿဖင့္ ခႏၶာကိုယ္လည္းငယ္၏။ အနည္းငယ္မွ်ေသာ မေကာင္းမွဳ ၿဖင့္ ဆင္းရဲစြာေနရ၏။ အခ်ိဳ႕ေသာ ပုဂၢိဳလ္ အဖို႔မူ ကား ထိုမေကာင္းမွဳကံသည္ ဒုတိယဘ၀၌ အနည္းငယ္မွ်ေသာ အက်ိဳးသည္ပင္မထင္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုပုဂၢိဳလ္သည္ သီလ၊ ဘာ၀နာ၊ ပညာပြားမ်ား၏။ ဂုဏ္အားၿဖင့္မငယ္။ ဂုဏ္ၾကီးေသာအားၿဖင့္ခႏၶာကိုယ္ၾ ကီး၏။ ရာဂစသည္တို႔ကင္း၏။ ဤသို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္အဖို႔မေကာင္းမွဳသည္ ဒုတိယဘ၀၌ အဘယ္မွာ အခ်ိဳးထင္ပါေတာ့အံ့နည္း။ "(အဂုၤတၱရနိကာယ္၊ တိကနိပါတ္၊ ေလာဏကပလႅ၀ဂ္၊ ေလာဏကပလႅကုတ္)
နိဂဏၭ၏ တပည့္ၿဖစ္ေသာရြာသူၾကီးတဦးက ၿမတ္စြာဘုရားအား "အရွင္ဘုရား၊ နိဏၭနာဋပုတၱသည္ အသက္သတ္သူ၊ မေပးသည္ကို ခိုးယူသူ၊ ကာမအရာ၌မွာယြင္းစြာက်င့္သူႏွင့္ မုသားစကားေၿပာသူ အာလံုးငရဲက်ပါသည္ ဟု ေဟာေၿပာပါသည္" ဟုေလွ်ာက္၏။ ထိုအခါ ၿမတ္စြာဘုရားက ဤသို႔ေဟာၾကား၏။
ဤဗုဒၶေဒသနာသည္ ဗုဒၶ၀ါဒီအမ်ားစု ခံယူထားေသာ အ႒ကထာဆရာတို႔၏ ကမၼ၀ါဒႏွင့္ မည္မွ် ကြဲလြဲဆန္႔က်င္္ေၾကာင္း အထူးေရးသားရန္ မလိုေခ်။ ဗုဒၶ၏ အလိုအားၿဖင့္ မေကာင္းမွဳတစ္ခုကို ပထမအၾကိမ္ ၿပဳမိၿခင္းသည္ ဘ၀ပ်က္စီး ဆံုးရံွဳးရန္ အေၾကာင္းမဟုတ္။ မိမိ အမွားကိုသိၿမင္၍ ေနာင္ဘယ္အခါမွ် ထပ္မံမၿပဳမိေစရန္ အၿမဲဆင္ၿခင္ ေနထိုင္သြားရန္သာလွ်င္ အေရးၾကီး၏။ အယူမွားေၾကာင့္ ငရဲက်သည္ ဆိုရာ၌ မေကာင္းမွဳၿပဳမိသၿဖင့္ ဥဒၶစၥ၊ ကုကၠစၥၿဖစ္၍ ငရဲ၌ ေလာေလာဆယ္ ခံေနရဘိသကဲ႔သို႔ စိတ္ဆင္းရဲ ခံစားမွဳကို ဆိုလိုဟန္ရိွ၏။ အမွားကိုၿပဳမိမွဳေၾကာင့္ အလြန္အမင္းေနာင္တရ၍ စိတ္ႏွလံုးပူပန္မွဳ (ဥဒၶစၥ၊ ကုကၠစၥ) ႏွင့္ ငရဲအေၾကာင္းကို ေရွ့အခန္းမ်ား၌ ေဖာ္ၿပပါအံ့။
အ႒ကထာဆရာတို႔ သိရိွနားလည္ေသာ ကံ၏အက်ိဳးေပးမွဳသည္ အထက္ပါဗုဒၶေဒသနာမ်ားႏွင့္အညီ မေရရာ၊ မေသခ်ာပါက သတၱ၀ါပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး၏ တမလြန္ဘ၀သို႔ ပါသြားေသာ ကံအက်ိဳးတရား (၀ါ) ကမၼသတၱိသည္ မည္သို႔ေသာအရာ ၿဖစ္ပါသနည္းဟု စဥ္းစားရန္ရိွ၏။ ဤေနရာ၌ ဤေရွ့ပိုင္းတြင္ ေဖာ္ၿပခဲ့ေသာ ဗုဒၶ၏ေဒသနာမ်ားက္ို ၿပန္လည္ သတိၿပဳရမည္။ "ကံ သာလွ်င္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာ၊ မွီခိုအားထာရာ" ဆိုေသာ ဗုဒၶစကားသည္ ကံသံုးပါးၿဖင့္ၿပဳမူေသာအမွဳ၊ (၀ါ ) အက်င့္မ်ားကို သာလွ်င္ ရည္ညႊန္း၍ ဗုဒၶ၀ါဒီအမ်ားခံယူထားသကဲ့သို႔ ကံကို "ကမၼ၀ိပါက"ႏွင့္ ေရာေထြး မွတ္မထားသင့္ေခ် ။ ေကာင္းမွဳၿပဳရာ၌ တမလြန္ဘ၀ အက်ိဳးစီးပြား (ကမၼ၀ိပါက)ကို မေမွ်ာ္မွန္းဘဲ စိတ္၏တန္ဆာ၊ အၿခံအရံၿဖစ္ရန္ ၿပဳအပ္သည္ ဟူေသာ ဗုဒၶၾသ၀ါဒႏွင့္ အညီ ေကာင္းမွဳမ်ားသည္ သမာဓိ၊ ပညာ၏ အေၿခခံစရိုက္ေကာင္းမ်ား ၿပဳစုပ်ိဳးေထာင္ရာ၌ အေထာက္အကူၿပဳရန္ၿဖစ္၏။
"ရဟန္းတို႔ ဤေလာက၌အနည္းငယ္မွ်ေသာ မေကာင္းမွဳ
အၿခားဥပမာအားၿဖင့္ ဤေလာက၌အခ်ိဳ႕ လူတို႔သည္ အသၿပာ၀က္၊ သို႔မဟုတ္ အသၿပာတစ္ရာၿဖင့္ အခ်ဳပ္အေႏွာင္ခံၾကရ၏။ ထိုသူတို႔သည္ဆင္းရဲ၍ ကိုယ္ပိုင္
"အၿခားဥပမာကား ဆိတ္ပိုင္ရွင္တို႔သည္ အခ်ိဳ႕ေသာ ဆိတ္သူခိုးတို႔ကို သတ္ရန္၊ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ရန္ သို႔မဟုတ ္ဥစၥာဆံုးရွံဳးေစရန္ တတ္စြမ္းႏိုင္၏။ အေၾကာင္းမူ ထိုဆိတ္သူခိုးတို႔သည္ ဆင္းရဲ၍ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာ အသံုးအေဆာင္နည္း၏။ အခ်ိဳ႕ေသာ ဆိတ္သူခိုးတို႔ကိုမူ မည္သို႔မွ် ၿပစ္ဒဏ္မေပးႏိုင္ေခ်။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုဆိတ္သူခိုးတို႔သည္ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀၍ ဥစၥာအသံုးအေဆာင္မ်ားစြာရိွ၏။ စင္စစ္ ဆိတ္သူခိုးသည္မင္း သို႔မဟုတ္ အမတ္ၾကီးၿဖစ္၍ ဆိတ္ပိုင္ရွင္သည္ ဆိတ္ကိုၿဖစ္ေစ၊ ဆိတ္၏တန္ဖိုးကိုၿဖစ္ေသာ္ ၿပန္လည္ရရိွရန္ ထိုသူကုိ ေတာင္းပန္အသနားခံရ၏။ "
"ရဟန္းတို႔ ထို႔အတူသာလွ်င္ အနည္းငယ္မွ်ေသာ မေကာင္းမွဳကံသည္ၿပဳ ေသာသူကို ငရဲသို႔ ေဆာင္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုပုဂၢိဳလ္သည္ ကာယဘာ၀နာကိုမပြားမ်ား၊ သီလက မပြားမ်ား၊ စိတ္ကိုလည္း မပြားမ်ား၊ ပညာကိုလည္းမပြားမ်ား၊ ထိုသူသည္ ဂုဏ္အားၿဖင့္ငယ္၏။ ဂုဏ္ငယ္ေသာအားၿဖင့္ ခႏၶာကိုယ္လည္းငယ္၏။ အနည္းငယ္မွ်ေသာ မေကာင္းမွဳ ၿဖင့္ ဆင္းရဲစြာေနရ၏။ အခ်ိဳ႕ေသာ ပုဂၢိဳလ္ အဖို႔မူ ကား ထိုမေကာင္းမွဳကံသည္ ဒုတိယဘ၀၌ အနည္းငယ္မွ်ေသာ အက်ိဳးသည္ပင္မထင္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုပုဂၢိဳလ္သည္ သီလ၊ ဘာ၀နာ၊ ပညာပြားမ်ား၏။ ဂုဏ္အားၿဖင့္မငယ္။ ဂုဏ္ၾကီးေသာအားၿဖင့္ခႏၶာကိုယ္ၾ
အထက္ပါ ဗုဒၶေဒသနာအရ အတိတ္ကံ၏ မေကာင္းေသာ အက်ိဳးေပးမွဳကို အား နည္းပ်က္ၿပယ္ေစေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ားမွာ ပစၥည္းဥစၥာဂ ုဏ္အရွိန္အ၀ါ၊ သမာဓိ၊ ဘာ၀နာ၊ ပညာ စသည္ တို႔ၿဖစ္၏။ ယေန႔ ၿမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔သည္ မိမိတို႔၏ ကံဇာတာညံသည္ဟု ထင္ၿမင္ေသာအခါ ေဗဒင္ဆရာ၏ ညႊန္ၾကားခ်က္ႏွင့္ အညီယၾတာေခ်၏။ မေကာင္းမွဳၿပဳမိေသာ သူတို႔သည္ အလွဴေပးၿခင္း၊ တရားနာ ၾကားၿခင္း၊ ပရိတ္ရြတ္ဖတ္ သရဇၥဳယ္ၿခင္း စသည္ တို႔ၿဖင့္ အၿပစ္ ပေပ်ာက္ေစရန္ အားထုတ္ေလ႔ရိွၾက၏။ ဤအစဥ္အလာ လုပ္နည္း လုပ္ဟန္မ်ား သည္သမာဓိ ပညာ ဘာ၀နာကို ဦးစားေပးေသာ အထက္ပါဗုဒၶၾသ၀ါဒႏွင့္ မကိုက္ညီေခ်။ မေကာင္းမွဳ၏ အက်ိဳး တရားကို ေခ်ဖ်က္ရန္ အားထုတ္ရာ၌ ကၽြႏု္ပ္တို႔အထူးအသံုးၿပဳရမည့္ လက္နက္မွာ အသိဥာဏ္ပညာၿဖစ္၏။ အသိဥာဏ္ ပညာ ဦးေဆာင္ပါက အသက္သတ္ၿခင္း ကဲ့သို႔ေသာ ဒုစရိုက္မေကာင္းမွဳမွပင္ လြတ္ေၿမာက္ႏိုင္ေၾကာင္း ဗုဒၶက ေအာက္ပါအတိုင္း ေဟာၾကားခဲ့သည္။
နိဂဏၭ၏ တပည့္ၿဖစ္ေသာရြာသူၾကီးတဦးက ၿမတ္စြာဘုရားအား "အရွင္ဘုရား၊ နိဏၭနာဋပုတၱသည္ အသက္သတ္သူ၊ မေပးသည္ကို ခိုးယူသူ၊
"ရြာသူၾကီး၊ ဤေလာက၌ အခ်ိဳ႕ေသာဆရာတို႔သည္ အသက္သတ္သူ၊ မေပးသည္ကိုခိုးယူသူ၊ ကာမအရာ၌ မွားယြင္းစြာက်င့္သူႏွင့္ မဟုတ္ မမွန္ေၿပာသူအားလံုးသည္ အပါယ္ငရဲ က်သည္ ဟုဆိုေလ႔ရိွ၏။ ထိုဆရာတို႔ကို ၾကည္ညိဳေသာသူအား ငါ သည္အသက္ကို သတ္မိေသာေၾကာင့္ ငါ၏ဆရာ ဆိုသည့္အတိိုင္း ငရဲသို႔က်လတၱံ႔ ဟူေသာ အယူသည္ မွားသည္ၿဖစ္၏။ ထိုသူသည္ ထိုအယူကို မပယ္ခဲ့ေသာ္လည္း ငရဲသို႔ က်၏။ အကယ္၍ ထိုသူသည္ ၿမတ္စြာဘုရား၏ တရားကို ၾကားနာၿပီးေနာက္ ဤသို႔ဆင္ၿခင္၏။ ၿမတ္စြာဘုရားသည္ အသက္သတ္ ၿခင္းကို ကဲ့ရဲ ႔၍ ထိုမေကာင္းမွဳကို ေရွာင္က်င္ရန္ေဟာ၏။ ငါသည္ သူတစ္ပါးအသက္ကို သတ္မိ၏။ သူ႔အသက္ကို ငါသတ္မိၿခင္းသည္ မေကာင္း။ သို႔ရာတြင ္ငါသည္ ထိုအေၾကာင္းေၾကာင့္ နွလံုးမသာၿဖစ္ခဲ႔လွ်င္ ထိုမေကာင္းမွဳကို ငါမၿပဳဟူ၍ ၿဖစ္ႏိုင္မည္မဟုတ္ ဟုဆင္ၿခင္၍ ထိုသူသည္ အသက္သတ္ၿခင္းကို စြန္႔၏။ ေနာင္အခါ၌ ထိုမေကာင္းမွဳကို ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ဤသို႔ၿဖင့္ ထိုမေကာင္းမွဳမွ လြန္ေၿမာက္၏။" ဟုမိန္႔ၾကား၏။ သူတစ္ပါးဥစၥာကို ခိုးၿခင္းစေသာ က်န္မေကာင္းမွဳသံုးမ်ိဳးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍လည္း ထိုနည္းတူေဟာေတာ္မူ၏။ (သံယုတၱနိကာယ္၊ ဂါမဏိသံယုတ္၊ သခၤဓမသုတ္)
ဤဗုဒၶေဒသနာသည္ ဗုဒၶ၀ါဒီအမ်ားစု ခံယူထားေသာ အ႒ကထာဆရာတို႔၏ ကမၼ၀ါဒႏွင့္ မည္မွ် ကြဲလြဲဆန္႔က်င္္ေၾကာင္း အထူးေရးသားရန္ မလိုေခ်။ ဗုဒၶ၏ အလိုအားၿဖင့္ မေကာင္းမွဳတစ္ခုကို ပထမအၾကိမ္ ၿပဳမိၿခင္းသည္ ဘ၀ပ်က္စီး ဆံုးရံွဳးရန္ အေၾကာင္းမဟုတ္။ မိမိ အမွားကိုသိၿမင္၍ ေနာင္ဘယ္အခါမွ် ထပ္မံမၿပဳမိေစရန္ အၿမဲဆင္ၿခင္ ေနထိုင္သြားရန္သာလွ်င္ အေရးၾကီး၏။ အယူမွားေၾကာင့္ ငရဲက်သည္ ဆိုရာ၌ မေကာင္းမွဳၿပဳမိသၿဖင့္ ဥဒၶစၥ၊ ကုကၠစၥၿဖစ္၍ ငရဲ၌ ေလာေလာဆယ္ ခံေနရဘိသကဲ႔သို႔ စိတ္ဆင္းရဲ ခံစားမွဳကို ဆိုလိုဟန္ရိွ၏။ အမွားကိုၿပဳမိမွဳေၾကာင့္ အလြန္အမင္းေနာင္တရ၍ စိတ္ႏွလံုးပူပန္မွဳ (ဥဒၶစၥ၊ ကုကၠစၥ) ႏွင့္ ငရဲအေၾကာင္းကို ေရွ့အခန္းမ်ား၌ ေဖာ္ၿပပါအံ့။
အ႒ကထာဆရာတို႔ သိရိွနားလည္ေသာ ကံ၏အက်ိဳးေပးမွဳသည္ အထက္ပါဗုဒၶေဒသနာမ်ားႏွင့္အညီ မေရရာ၊ မေသခ်ာပါက သတၱ၀ါပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး၏ တမလြန္ဘ၀သို႔ ပါသြားေသာ ကံအက်ိဳးတရား (၀ါ) ကမၼသတၱိသည္ မည္သို႔ေသာအရာ ၿဖစ္ပါသနည္းဟု စဥ္းစားရန္ရိွ၏။ ဤေနရာ၌ ဤေရွ့ပိုင္းတြင္ ေဖာ္ၿပခဲ့ေသာ ဗုဒၶ၏ေဒသနာမ်ားက္ို ၿပန္လည္ သတိၿပဳရမည္။ "ကံ သာလွ်င္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာ၊ မွီခိုအားထာရာ" ဆိုေသာ ဗုဒၶစကားသည္ ကံသံုးပါးၿဖင့္ၿပဳမူေသာအမွဳ၊ (၀ါ
(ဆက္လက္ေဖာ္ၿပပါဦးမည္)
.............................. .............................. ...................
ထိုေရးသားမွဳမ်ားမွာ ဆရာဦးေအးေမာင္ ေရးသားခဲ႔ေသာ ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒက်မ္းမွ ကမၼသတၱိႏွင့္ ကမၼ၀ါဒအခန္းအား တိုက္ရိုက္ကူးယူေဖာ္ၿပထားၿခင္းၿ ဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေဖာ္ၿပၿခင္းေၾကာင့္ အဓိပၸာယ္တစ္စံုတစ္ရာခ်ဳပ္ယြင္း ကုန္ၿငားအ့ံ။ မူရင္းက်မ္းၿပဳ ဆရာဦးေအးေမာင္ႏွ င့္ ဘာမွ်မသက္ဆိုင္ဘဲၾကိဳးစားရန္ အထူးလိုေသးေသာ အကၽြႏ္ုပ္၏တာ၀န္သာ ၿဖစ္ၿပီး ထိုစာမ်ားေၾကာင့္ စာဖတ္သူအတြက္ တစ္စံုတစ္ခု အက်ိဳးရိွေစၿငားအံ့။ မူရင္းက်မ္း ၿပဳသူ ဆရာဦးေအးေမာင္ကိုသာ ေလးစား ေက်းဇူးတင္ရန္ တိုက္တြန္းလိုပါသည္
0 comments:
Post a Comment