July 26, 2010

Ludwig van Beethoven

ဒီေန႔ေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္ အရမ္းၾကိဳက္၊ ေလးစား၊ အားက်ရတဲ႔ ကမၻာေက်ာ္ ဂီတပညာရွင္ တစ္ေယာက္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္႔ ဘေလာ႔ေလးဆီလာတဲ႔ သူေတြကို မိတ္ဆက္ေပးခ်င္ပါတယ္။ မိတ္ဆက္ေပးတယ္ဆိုတာထက္ ေဒါက္တာသန္းထြန္းရဲ႕ (ေက်ာ္စြာ ၁၀၀) မွ သူ႔အေၾကာင္းေရးထားတာေလးကို share လုပ္တဲ႔ သေဘာပါ။ ကၽြန္ေတာ္ အရမ္းၾကိဳက္တဲ႔ (ၾကိဳက္လည္းၾကိဳက္သင့္ပါတယ္. သူက ကမၻာေက်ာ္ကိုး) ဗန္တိုဗဲန္အေၾကာင္းကို ကၽြန္ေတာ္ နည္းနည္းေလး သိသေလာက္ သိေစခ်င္ရံုေလးပါ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဂီတဆိုတာကို ေမေမဆိုၿပတဲ႔ ေတးေတြနဲ႔ ငယ္ငယ္ကတည္းက လူတိုင္းယဥ္ပါးဖူးေနၾကပါလိမ္႔မယ္။ အရြယ္ေရာက္လာေတာ႔ ကိုယ္ခ်စ္တဲ႔ ခ်စ္သူကို ကိုယ္ဘယ္ေလာက္ ခ်စ္ခဲ႔တဲ႔ အေၾကာင္းပဲၿဖစ္ၿဖစ္ ေလာကမွာ ကိုယ္ခံစားခဲ႔ရတဲ႔ ဒုကၡေတြကို လူေတြၾကားေအာင္ ရင္ဖြင့္ခ်င္လို႔ပဲၿဖစ္ၿဖစ္ ဂီတဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ဘ၀နဲ႔ တစ္တြဲတည္းပါလာပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ သူတို႔ကို လွပေအာင္ လူေတြအားလံုး ခံစားႏိုင္ေအာင္ေတာ႔ ဂီတသမားေတြပဲဖန္တီးႏိုင္ၾကတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာဆိုရင္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲ၀င္ကာလက ၿပည္လွေဖရဲ႕ ဇြဲ သီခ်င္းလိုမ်ိဳး၊ စိန္ေဗဒါ၊ နန္းေတာ္ေ႔ရွဆရာတင္၊ ကိုေစာၿငိမ္း၊ ၿမိဳ႕မၿငိမ္း သူတို႔အားလံုးဟာလည္း သူတို႔ခ်စ္တဲ႔ ပရိတ္သတ္ေတြကို သူ႔တို႔ ခံစားခဲ႔ရတဲ႔ ခ်စ္ၿခင္း၊ မုန္းၿခင္း ေတြကို ရသအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ သံစဥ္ေတြေၿပာင္းလဲၿပီး ခံစားေစတယ္။

ဒါေပမဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၿမန္မာၿပည္မွာ ဂီတကို ဒီထက္ပိုေၿပာရရင္ ဂႏၶ၀င္ဂီတကို ေလ႔လာလိုက္စားတဲ႔သူေတြ နည္းေနသလားလို႔။ ဂႏၶာ၀င္ဂီတလို႔ေၿပာေတာ႔ ရိပ္ခနဲ ဆရာၾကီး ၿမိဳ႕မၿငိမ္းကိုသတိရမိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၿမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဆင္ဖိုနီ ဆိုတာမ်ိဳးကို ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္းကလြဲၿပီး က်န္တဲ႔သူေတြ ဘာလို႔ အိပ္မက္မမက္ၾကပါလိမ္႔။ ေအးေလ.. ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံဆိုေတာ႔ သူမ်ားႏိုင္ငံေတြလို အႏုပညာေက်ာင္းေတြ မဖြင့္ႏိုင္လို႔ၿဖစ္ခ်င္ၿဖစ္မွာေပါ႔။ ခုကၽြန္ေတာ္ၿမိဳ႕မၿငိမ္းတို႔ဘာတို႔ေၿပာေနတာေတာင္ အသက္ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ႔ အိုဆာေဗးတစ္ ၿဖစ္ေနတဲ႔ေကာင္လို႔ ဆဲၾကမလားပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၿမန္မာႏိုင္ငံက ထြက္တဲ႔သီခ်င္းေတြက ဖန္တရာေတေနတဲ႔ R&B ေလာက္က မတက္တာထင္တာပဲ။ ဘယ္သူ႔ကိုမွ အၿပစ္တင္လို႔ေတာ႔မရပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကလည္း ဂီတကို ဂီတာေလာက္နဲ႔သာသိခြင့္ရတဲ႔ အေၿခအေနေအာက္မွာ ၾကီးၿပင္းလာရတာဆိုေတာ႔ တေယာတို႔ ပီယာႏိုေတြဟာ အႏုပညာတူရိယာလို႔ေတာင္ မထင္ေတာ႔ရေတာ႔ဘူး သူေဌးတူရိယာလိုေတာင္ ၿဖစ္လာတယ္။ သူမ်ားႏိုင္ငံေတြမွာေတာ႔ ဒီလိုပစၥည္းေတြကို မူလတန္း စာသင္ေက်ာင္းေလာက္ကတည္းက ၿမင္ဖူးၾကပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္ ကၽြန္ေတာ္လည္း အႏုပညာပစၥည္းေတြကို အခ်ိန္နဲ႔အမွ် သိခ်င္ တတ္ခ်င္ေပမဲ႔ ဆဲလို လိုပစၥည္းေလးကိုေတာင္ ဒီမေလးရွားေရာက္မွာ KLCC ကိုသြားလို႔ တစ္ခါေတြ႔ဖူးတယ္ (အနီးကပ္)။ ပီယာႏိုကေတာ႔ ငယ္ငယ္ကတည္းက တီးတတ္ခ်င္ေပမဲ႔ ခုထိ တီးဖို႔မေၿပာနဲ႔ အနံ႔ေလးေတာင္ ေကာင္းေကာင္းမခံဖူးေသးဘူး။

ထားေတာ႔ဗ်ာ.. ကၽြန္ေတာ္ေလရွည္ေနတာနဲ႔ပဲ ပို႔တစ္ခုလံုးၿပည္႔ေတာ႔မယ္။ ဗန္တိုဗဲန္ရဲ႕ ဂီတ သံစဥ္ေတြထဲက ကၽြန္ေတာ္ၾကိဳက္တာေတြကို ကၽြန္ေတာ္ အၾကိဳက္ဆံုး စႏၵားယားဆရာ Glenn Gould တီးထားတာေလးေတြကို စုေပးထားပါတယ္။ အခ်ိန္ရရင္ ခံစားသြားေစခ်င္ပါတယ္။ ခုေတာ႔ ဒီဂီတ ဆိုတဲ႔ က႑ေလးကေန ကၽြန္ေတာ္သိသေလာက္ ဂီတအေၾကာင္းေလးေတြ ၾကိဳးစားမွ်ေ၀ေပးသြားပါ႔မယ္။ လာဖတ္တဲ႔သူေတြထဲက ကၽြန္ေတာ္ထက္ပိုသိတဲ႔သူေတြရိွရင္လည္း မွ်ေ၀ေပးၾကပါဦး။ မွားတာေလးေတြရိွရင္လည္း ၿပင္ေပးၾကပါဦး။

............................





ဂီတေရးစပ္တဲ႔ လူေက်ာ္ေတြထဲမွာ ၾကီးမားအေက်ာ္ၾကားဆံုးဆရာ လုဒ္၀စ္ ဗန္ ေဗတိုဗဲန္ကို ဂ်ာမနီ ဗြန္ၿမိဳ႕မွာ ၁၇၇၀ က ေမြးဖြားခဲ႔ပါတယ္။ အသက္ငယ္ငယ္ေလးကပဲ သူ႔အစြမ္းကို ေဖာ္ထုပ္ၿပသႏိုင္ခဲ႔ပါတယ္။ လူငယ္အရြယ္ ဗီယင္နာကို အလည္ေရာက္လို႔ မိုဇတ္ကို သြားေတြ႔တယ္။ ခဏပဲတြ႔ခဲ႔ရတယ္။ ေဗတိုဗဲန္ ဗီယင္နာကို ၁၇၉၂ မွာ တစ္ေခါက္ၿပန္လာၿပီး ဗီယင္နာမွာ ဂီတေခါင္းေဆာင္ ေဟ႔ဆီမွာ ေခတၱပညာသင္ပါတယ္။ (မိုဇတ္က အရင္တစ္ႏွစ္ကပဲ ကြယ္လြန္ပါတယ္) ေဗတိုဗဲန္ဟာ အဲဒီတုန္းက ကမၻာ႔ဂီတၿမိဳ႕ေတာ္ ဗီယင္နာမွာပဲ အသက္ထက္ဆံုးေနထိုင္သြားပါတယ္။

ေဗတိုဗဲန္ ပီယာႏိုမွာ အလြန္႔အလြန္ ပါရမီထူးတာကို လူတိုင္းအံၾသရပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္ ပီယာႏိုတီးတာမွာေရာ ပီယာႏိုတီးနည္း သင္ၿပတဲ႔ ဆရာအၿဖစ္နဲ႔ေရာ အင္မတန္ေအာင္ၿမင္ပါတယ္။ မၾကာခင္ပဲ အင္မတန္ ကၽြမ္းက်င္လိမၼာတဲ႔ ဂီတဆရာလဲ ၿဖစ္လာပါတယ္။ သူ႔လက္ရာကို လူတကာက တမြန္တၿမတ္ နားေထာင္ေလ႔က်က္ၾကပါတယ္။ အသက္ ၂၅ ႏွစ္ ေလာက္ကစၿပီး သူ႔ဂီတကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ ပံုႏိွပ္ထုတ္ေ၀ ေရာင္းခ်ႏိုင္ခဲ႔ပါတယ္။

အသက္သံုးဆယ္နားနီးေတာ႔ နားပင္းေတာ႔မယ္႔ သေဘာလကၡဏာေတြ စတာေတြ႔လာပါၿပီ။ ဂီတဆရာေလးဟာ ဒီေ၀ဒနာက်ေရာက္လာမဲ႔ အရိပ္လကၡဏာကို သိပ္ေၾကာက္လန္႔ပါတယ္။ ကိုယ္႔ကို္ယ္ကို သတ္ေသဖို႔ေတာင္ စဥ္းစားမိတယ္။

၁၈၀၂ က ၁၈၁၅ ထိ ေဗတိုဗဲန္ရဲ႕ လူလတ္ပိုင္းအရြယ္မွာ နားမၾကားတာဟာ တၿဖည္းၿဖည္းပိုလာလို႔ လူေတြ႔သူေတြမခံဘဲ ေရွာင္ေနခဲ႔ပါတယ္။ ဓာတ္မသိသူတြက သူ႔ကို လူကိုရြံမုန္းသူတစ္ေယာက္လို႔ေတာင္ စြပ္စြဲေၿပာဆိုၾကတယ္။ မိန္မပ်ိဳေတြနဲ႔ ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးတာလည္း ခဏပဲ၊ အိမ္ေထာင္မၿပဳေတာ႔ပါ။

ေဗတိုဗဲန္ရဲ႕ ဂီတကေတာ႔ အမ်ားၾကီးဆက္တိုက္ ေပၚထြက္လာခဲ႔တယ္။ ႏွစ္ရွည္လမ်ားၾကာတဲ႔အခါ ဘယ္ဟာ ေခတ္စားလာမယ္။ ဘယ္ဟာတြင္က်ယ္လာမယ္ကို ဂရုမစိုက္ေတာ႔ပါ။ အဲဒါလဲ နာမည္ၾကီးလ်က္ လူၾကိဳက္မ်ားလ်က္ပဲ ၿဖစ္ေနပါတယ္။

အသက္ ၅၀ မၿပည္႔မီွ လံုး၀နားပင္းသြားပါတယ္။ အဲဒီအခါ လူပရိသတ္ထဲကို လံုး၀ထြက္မလာေတာ႔ပါ။ ဒီလိုနဲ႔ ပြဲၾကီး လမ္းၾကီးေတြမွာ မပါ၀င္ေတာ႔ဘဲ တစ္ေယာက္တည္း ထီးထီးေနတဲ႔ ဘ၀ကိုေရာက္သြားပါတယ္။ အရင္ကလိုပဲ ဂီတသြက္သြက္ မစပ္ေတာ႔ပါ။ ေရးသမွ်လည္း လူေတြ နားမေထာင္ၾကေတာ႔ပါ။ သူ႔အၾကိဳက္ သူထင္ရာေရးစပ္တယ္။ ေနာင္အခါ လက္ေရြးစင္ ပရိတ္သတ္ အတြက္ၿဖစ္မယ္။ တစ္ခါက ေ၀ဖန္ေရး ဆရာတစ္ေယာက္ကို "ဒါ မင္းတို႔ဖို႔ မဟုတ္ဘူး၊ ေနာင္တစ္ေခတ္ အတြက္" လို႔ ေၿပာဖူးတယ္လို႔ အဆိုရိွတယ္။

အဆိုး၀ါးဆံုး ကံတရားရဲ႕ လွည္႔စားမွဳ ဆိုရမေလာက္ၿဖစ္ပံုက ေခတ္အဆက္ဆက္ အေတာ္ဆံုးဂီတ ဆရာေတြဟာ နားေလးတယ္။ ေဗတိုဗဲန္ဟာ လူတကာထက္သာၿပီး နတ္သိၾကားတမွ် စြမ္းတယ္ဆိုရင္ နားပင္းေပမဲ႔ သူေရးစပ္တဲ႔ဂီတဟာ (သံစဥ္ညိွတာ၊ ေရာတာေတြ မပါပဲ) အလိုလို ေရအယဥ္စီးသလို စီးထြက္ရ ေကာင္းရဲ႕လို႔ေၿပာမယ္။ တကယ္႔အၿဖစ္က ပံုၿပင္ထက္ဆန္းမယ္ေပါ႔။ ဟုတ္တယ္ သူ လံုးလံုးနားပင္းသြားၿပီးမွ ေရးစပ္သမွ်ဂီတေတြဟာ အရင္လက္ရာေတြနဲ႔ တန္းတူထက္ေတာင္ ပိုေသးတယ္။ ေနာက္ဆံုးေန႔ရက္က လက္ရာဟာ အေကာင္းဆံုးပဲလို႔ေတာင္ ခ်ီးမြမ္းၾကရပါတယ္။ အသက္ ၅၇ ႏွစ္ ၁၈၂၇ ဗီယင္နာမွာ ကြယ္လြန္ပါတယ္။

ေဗတိုဗဲန္ရဲ႕ အေကာင္းဆံုးလက္ရာေတြထဲမွာ ဆင္ဖိုနီ ကိုးပုဒ္ ၏၊ ပီယာႏို ကြန္ဆာတို ငါးပုဒ္၊ ပီယာႏိုနဲ႔ တေယာ အတြက္ ဆိုနတာ ဆယ္ပုဒ္၊ သိပ္ေကာင္းတဲ႔ ဂီတ သံစဥ္ေတြ အမ်ားၾကီးပါပဲ။ ဒါေပမဲ႔ ခ်ီးမြမ္းစရာက အေရအတြက္မဟုတ္ပါ။ အရည္အေသြးၿဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ဂီတမွာ နက္ရိွဳင္းတဲ႔ ခံစားမွဳနဲ႔ ဆင္ၿပင္ပံု ေက်ာ႔ရွင္းမွဳပါတယ္။ ေဗတိုဗဲန္က တူရိယာဂီတဟာ အႏုပညာထဲမွာ ဒုတိယေနရာက မဟုတ္ သူ႔လက္ရာနဲ႔ အၿမင့္ဆံုးအဆင့္ကို တင္ေပးခဲ႔တယ္။

ေဗတိုဗဲန္ဟာ ဘယ္သူ႔နည္းကိုမွ မမီွးပါ။ ပင္ကိုတီထြင္ေရးစပ္သူၿဖစ္တယ္။ သူ႔အစြမ္းနဲ႔ ေရွးနည္းေတြကို ၿပင္ဆင္ခဲ႔တာကို အခုထိလက္ခံေနတာကိုပဲၾကည္႔ပါ။ တူရိယာ၀ိုင္းကိုလည္း ေရွးကထက္ က်ယ္ၿပန္႔ၾကီးမားေအာင္ ခ်ဲ႕ေပးခဲ႔ပါတယ္။ ဆင္ဖိုနီကို အနံအလ်ား ဆန္႔ထုတ္ေပးခဲ႔ပါတယ္။ ပီယာႏိုကို သံုးတတ္ရင္ အမ်ားၾကီးပြားမ်ားလာႏိုင္တယ္လို႔ ေကာင္းဆံုးတူရိယာၿဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားေအာင္ၿပသခဲ႔ပါတယ္။ ေဗတိုဗဲန္ေၾကာင့္ ေရွးလက္ရာေတြ အခ်စ္အေတြးနယ္ က်ယ္ၿပန္႔ေစတယ္။

ေဗတိုဗဲန္ကို ဆရာတင္သူေတြ ေနာင္အခါ ေပၚလာပါတယ္။ ၿဗန္မ၊ ၀က္ဂနာ၊ ရွဳဗတ္၊ ခ်ိဳက္ေကာ႔စကီး တို႔ၿဖစ္ပါတယ္။ ဗာလိြဳင္၊ ဂုစတပ္မာလာ၊ ရစ္ခ်တ္စထေရာ႔နဲ႔ အမ်ားၾကီးရိွေသးတယ္။ ဒီစာအုပ္ထဲမွာပါမယ္႔ တၿခားဂီတဆရာေတြရဲ႕ ထိပ္ဆံုးကို ေဗတိုဗဲန္ကို ထည္႔ရပါတယ္။ ဂ်ိဳဟန္ဆီဗက္စတိယန္ၿဗက္ကို အလားတူေတာ္တယ္ ဆိုဦးေတာ႔ ေဗတိုဗဲန္ေလာက္ က်ယ္ၿပန္႔ၿပီး ႏွစ္ႏွစ္သက္သက္ နားေထာင္တဲ႔လူ မေပါဘူး။ ေဗတိုဗဲန္ရဲ႕ ၾသဇာေလာက္ ေလးနက္မွဳမရိွဘူး။

ၿခံဳၾကည္႔ရင္ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ က်င့္၀တ္ေရးမွာပါ ေၿပာစကားက ေတးဂီတသံထက္ထိေရာက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာေပက ဂီတထက္ အႏုပညာနယ္မွာ ပိုၿပီး ၾသဇာရိွပါတယ္။ ေဗတိုဗဲန္ဟာ ဂီတသမိုင္းမွာ သိပ္ထင္ရွားၾကီးက်ယ္တာမွန္ေပမဲ႔ ဒီစာအုပ္မွာ ရိွတ္စပီယားရဲ႕ ေအာက္မွာ ပို႔ရတာၿဖစ္တယ္။ ေဗတိုဗဲန္ကို မိုင္ကယ္အိင္ဂ်ီလိုနဲ႔ ယွဥ္ၾကည္႔တဲ႔အခါ လူအမ်ားဟာ ဂီတေကာင္းရင္ မၾကာခဏတီးမွဳတ္တာကို နားေထာင္ေပမဲ႔ ရုပ္ထုဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း ဂီတကိုနားေထာင္သလို မၾကာခဏၾကည္႔ႏိုင္ၾကတာ မဟုတ္လို႔ ဂီတက ရုပ္ထုထက္ အမ်ားကို အက်ိဳးပိုသာတယ္လို႔ ယူဆၿပီး ပညာရပ္အေနနဲ႔ သူတို႔ႏွစ္ဦးဟာ ထိပ္ဆံုးက ေရာက္ေနသူေတြၿဖစ္ေပမယ္႔ ဒီစာအုပ္မွာ ရိွတ္စပီးယားနဲ႔ မိုင္ကယ္အင္ဂ်ီလို ႏွစ္ေယာက္ၾကားက ထည္႔ေပးလိုက္ပါတယ္။


ေဒါက္တာသန္းထြန္း ေရးေသာ ေက်ာ္စြာ၁၀၀ မွ ကူးယူေဖာ္ၿပသည္။

Beethoven - 5th Symphony


Beethoven - Moonlight Sonata (3rd Movement)


Glenn Gould - Beethoven Sonata No. 31 in A-flat Major

4 comments:

အင္ၾကင္းသန္႕ said...

ေသာ္ဇင္ေရ....အစ္မကလည္း ဂီတ၀ါသနာအုိးဆုိေတာ့ ေဗတိုဗဲန္ကုိၾကိဳက္သူတစ္ေယာက္ပါ။ ၾကိဳက္တာထက္သူ႕အႏုပညာကို ေလးစားခ်ီးက်ဴးမိတာ။ တကယ့္ကို အံ့မခန္းပညာရွင္တစ္ေယာက္ပါပဲ။ သူ႕လက္ရာေတြကိုလည္း နားေထာင္သြားတယ္။ Moonlight Sonata ကိုအၾကိဳက္ဆုံး။

ဒါနဲ႕မုိက္ကယ္အိန္ဂ်ယ္လုိကလည္း ေတာ္တာပါပဲ။ သူလည္းတကယ့္ပါရမီရွင္ပါပဲ။

မွ်ေ၀ေပးလို႕ ေက်းဇူးပဲ

ခင္မင္စြာၿဖင့္
မအင္ၾကင္း

blackroze said...

ေသာ္ဇင္ေရ..က်မလဲဂီတဝါသနာပါတဲ့သူမို႕
အခုပိုစ့္ေလးတင္ေပးတဲ့အတြက္ေက်းဇူးပါေနာ္..
သီခ်င္းေတြလဲdownload လုပ္သြားပါတယ္..

~ဏီလင္းညိဳ~ said...

ညီေလးေရ႕......

မဖတ္ျဖစ္ခဲ့တာေလး.......ဖတ္ရလို႔ေက်းဇူးဗ်ာ......။

ခင္မင္ျခင္းအားျဖင့္.......
ဏီလင္းညိဳ

ျမစ္က်ဳိးအင္း said...

Beethoven နာမည္ ၾကားဖူးေပမယ့္ ခုမွ ျပည့္ျပည့္စံုစံု သိရေတာ့တယ္။ ေက်ာ္စြာ ၁၀၀ စာအုပ္ကို စာအုပ္ဆိုင္မွာ ေတြ႔ေပမယ့္ မငွားျဖစ္တာ ခုေတာ့ ငွားဖတ္ ျဖစ္ေတာ့မယ္ဗ်။
မွ်ေဝေပးတာေလးကို ေက်းဇူးတင္တယ္ဗ်ာ

Post a Comment

GO UP